לקבלת עדכונים מלאו את המייל שלכם:

    סגור
    סטודנטים למשפטים

    שבוע הראיונות 2019 – על מגמות, קבוצות וואטסאפ וקסדות ממותגות

    הילל ברג
    20.03.2019 זמן קריאה: 7 דקות

    החודש נפתחה עונת הראיונות להתמחות. מאות מועמדים פוקדים את המשרדים הגדולים ועשרות מראיינים ממתינים לבואם, לאחר שרבים מן המועמדים זומנו שבועות ואף חודשים מראש. המשרדים הגדולים ערוכים לכל תסריט ותרחיש. זוהי השנה החמישית בה משרדי עורכי הדין פועלים בהתאם למתכונת שמחייבת אותם לראיין מועמדים החל מחודש מרץ. אולם, הרקע לדרמה בה שרויים הסטודנטים נובעת בעיקר מהאיסור על משרדי עורכי הדין להעניק תשובות למועמדים לעניין קבלתם, לפני המועד הקבוע בכללי לשכת עורכי הדין.

    כללים אלו יצרו מבוכה רבה בקרב המועמדים להתמחות, שעה שהם מחוזרים על ידי המשרדים הגדולים שעושים ככל שביכולתם להבטיח את מקומם של המצטיינים. בשנים האחרונות, נוכח השינויים בשיטת גיוס המועמדים, משרדי עורכי הדין פנו לקהל רחב של מועמדים, בממוצע כל משרד מראיין למעלה מ-200 מועמדים ומפעיל צי של שותפים ועורכי דין לצורך פרויקט זה. אולם, בשל השינוי במתכונת הגיוס, יש מקום לבחון את המגמות ואת ההליך שמאפיין את גיוס המועמדים.

    ראשית, הסטודנטים מגיעים מוכנים מתמיד. הם מתייעצים היטב עם חבריהם לספסל הלימודים וניזונים ממידע אודות שיטות הגיוס. כמו כן, הם מסתמכים על טיפים שמפרסמים משרדי עורכי הדין ברשתות החברתיות ובנוסף מנסים לדלות רסיסי מידע מהמתמחים במשרדים הגדולים. נוכח זרימת המידע המופץ, פירמות מסוימות בטופ 10 מוחרמות בחלק מהפקולטות בשל סטיגמות שליליות שדבקו בהן לאורך השנים. כתוצאה מכך, מספר המועמדים מהאוניברסיטה העברית ומאוניברסיטת תל אביב נמוך באופן משמעותי ועל כן אותם משרדים נדרשים לפנות למכללות על לצורך גיוס מתמחים מצטיינים.

    אולם, נראה שגולת הכותרת של המועמדים להתמחות באה לידי ביטוי בקבוצה שמאגדת למעלה מ-300 מועמדים ממיטב המוסדות האקדמיים. קבוצה זו הוקמה על ידי "Wello" והיא נועדה לאפשר למועמדים לשתף ב"לייב" את תחושותיהם, את השאלות שנשאלו אודותיהם בראיון בנוסף למידע חיוני אודות המאמצים של המשרדים לגייס מועמדים מסוימים. בהתאם לאמור, מועמד לראיון ייחשף למידע חיוני ועדכני כגון: אילו שאלות שאל שותף מסוים, איזו פירמה זימנה לראיון שני ומי מארגן קוקטייל וכיוצא בזה, פרטי מידע שמאפשרים למועמד לגבש תמונת מצב כמעט מלאה ולהיערך בהתאם במהלך תקופת הראיונות ומיד לאחריה.

    יצוין שאלפי הודעות מתפרסמות על בסיס יום יומי בפרק הזמן המתוח הזה. חברי הקבוצה מסייעים להפחית את חוסר הוודאות בקרב המועמדים ובעיקר את הלחץ שהם חשים, שכן רבים יודעים מה ממתין להם בראיון, בין היתר בשל הסיבה שקיבלו מידע ממוקד אודות זהות המראיינים והאופי של הראיון הקרב. ספק אם המשרדים יכולים להתעדכן ולהיערך בהתאם. כמו כן, יש מקום לתהות האם חלוקה של מתנות קטנות למאות מועמדים על בסיס כמעט אקראי תשפיע על הכרעתו של מועמד להתמחות במשרד מסוים, ספק אם כך. יחד עם זאת, קסדה שחולקה ברחוב דניאל פריש עשויה בהחלט לשמש את המתמחים בדרכם לבית אסיה ולמגדלי עזריאלי.

    בהתבסס על קריאה של ההודעות ולאחר שיחות טלפון שקיימתי עם מספר מועמדים עולה תמונה מעניינת. רוב המשרדים הגדולים נמנעים לרוב מלבחון את רמתם המקצועית של המועמדים ואת זיקתם לתחומי העבודה של המשרד ומעדיפים לערוך היכרות אישית. יוזמה זו בהחלט מקלה על הסטודנטים ומאפשרת להם להרגיש יותר בנוח, בייחוד שמטבע הדברים לאנשים יש נטייה לאהוב לספר על עצמם. יתירה מכך, המשרדים הגדולים בקיאים היטב בקורות החיים של המועמד ויכולים להניח מהו הידע המשפטי שלו, בהסתמך על בחינה של פרמטרים קבועים: השתתפות בכתבי עת, ניסיון אקדמי, גיליון ציונים ועוד. יחד עם זאת, להערכתי גישה זו עשויה לעורר כשלים ואף נזקים לצדדים בטווח הארוך.

     הבה נצא מנקדת הנחה שרוב המועמדים אינם יודעים להבחין בין האיכות של המשרדים ובייחוד של המחלקות השונות, ועל כן הם עשויים לסגור מקום התמחות מבלי שהם יודעים באיזו מחלקה הם יתמחו ומה הידע והיכולת שהם נדרשים להפגין. בלשון אחר, מועמד שיפגין בקיאות בתחומי משפט שונים ורצון כנה להיות שותף לעבודה של המחלקה מאותת על כיוונו ורצונו להתקבל למשרד. אולם אם השיחה היא כללית ונסובה על עניינים אישיים גרידא וזו מבלי להעמיק בפרופיל של המועמד, אזי המראיין יזכה לתשובה כללית וכזו שאינה מחייבת, דבר שמקשה על יכולתו לקבל החלטה מושכלת. לעומת זאת, המשרדים במגזר הציבור לא עושים חיים קלים למועמדים, והם אומנם משדרים אדיבות אך על הסטודנטים להפגין בקיאות ולהשיב לשאלות משפטיות מורכבות. מועמדים שלא יידעו להפגין זיקה והיכרות עם העולם של הפרקליטות בסופו של דבר ימצאו את עצמם במשרד מסחרי גדול, מבחירה ושלא מבחירה.

    לבסוף, לא ניתן להתעלם מהכתבות שהתפרסמו לאורך כל השבוע האחרון בעיתון גלובס. הכתבות שיקפו במידה רבה את ענף עריכת הדין, בליווי נתונים וסיפורים אישיים אודות מועמדים שהתמחו במשרדים הגדולים ומגזר הציבורי. נראה שהמידע לא היה בעל חשיבות של ממש ולא חידש לרוב המועמדים, לכל היותר הוא חידד אצלם מספר תובנות לקראת החלטתם הגורלית היכן להתמחות. לצד זאת, הנתונים אודות השכר והתנאים הנלווים יצרו שיח תוסס בתוך קבוצות הווטסאפ והם בהחלט מעידים על חשיבותם בקרב המועמדים, הליך שגרם למשרדים הגדולים ליישר קו לגבי התנאים במשרד.

    חברת קידום אתרים באינטרנט חברת קידום אתרים