לקבלת עדכונים מלאו את המייל שלכם:

    סגור
    סטודנטים למשפטים

    הגודל כן קובע

    עמרי קולטין
    03.01.2018 זמן קריאה: 7 דקות

    השאלה "האם הגודל קובע" מטרידה את המין האנושי כבר תקופה ארוכה, ועד כה לא נמצאה לה תשובה חד-משמעית. בעוד שאיננו מתיימרים למצוא לשאלה זו תשובה שנכונה לכל תחומי החיים, ברשימה זו, ובאחת נוספת שתפורסם בקרוב, ננסה למצוא לה תשובה בהקשר של מציאת התמחות משפטית – כלומר, האם עדיף להתמחות במשרד גדול, או במשרד קטן.

    כמו כל ויכוח בעולם המשפט, נבקש לפתור את המחלוקת בעניין זה באמצעות הצגת שתי העמדות המנוגדות, על-ידי נציג שבחר בהתמחות במשרד גדול; ואחר שבחר בהתמחות במשרד קטן. את מלאכת הברירה, נשאיר בידי הקוראים.

    ברשימה זו אבקש לטעון שהגודל כן קובע:

    תחום ההתמחות

    מועמדים להתמחות במשפטים, הם בעיקרם סטודנטים בשנה השלישית ללימודים, ועיקר החשיפה שלהם לעולם המשפט נעשתה דרך האקדמיה. לכן, פעמים רבות מועמדים להתמחות מתקשים לדעת האם הם מעוניינים להיות עורכי-דין שעוסקים בליטיגציה, בעסקאות, בנדל"ן או דווקא במיסים.

    מרבית המשרדים הגדולים בנויים ממחלקות המתמחות בתחומים שונים, ובכך ניתנת למתמחה האפשרות להיחשף לתחומי עשיה מגוונים. כמו כן, קיומן של מחלוקות שונות מאפשרת גמישות שתוכל לאפשר למתמחה שמעוניין להתמקד בתחום שונה מזה בו הוא התחיל, לעשות את המעבר בין התחומים, בתוך המשרד בו הוא מתמחה.

    מנגד, חלק ניכר מהמשרדים הקטנים מתמחים בתחום ספציפי, ולכן מתמחה שייבחר לעבוד במשרד קטן ייחשף רק לתחום בו פועל אותו משרד, ולא ייהנה מאותה "גמישות פנים-משרדית" שזוכה לה מקבילו במשרד הגדול.

    מגוון אנשים וסגנונות

    עבודה עם מספר גדול של אנשים נושאת עמה שני יתרונות – מבחינה מקצועית, עבודה עם מספר גדול של אנשים מאפשרת למתמחה להיחשף לסגנונות עבודה שונים וללמוד ממגוון רחב של אנשים; ומהבחינה החברתית, הסבירות שהמתמחה ימצא אנשים שהוא מתחבר אליהם ברמה האישית גדלה, ככל ש"פול" העובדים גדול יותר.

    סיכויי ההישארות

    משרדים גדולים נוטים להשאיר יותר מתמחים בתום ההתמחות מאשר משרדים קטנים. חלק מהמשרדים הגדולים פועלים בשיטה לפיה הם פשוט מציעים לכל מי שהיה טוב במהלך ההתמחות להישאר כעו"ד במשרד. כך, ניתן למצוא משרדים ששיעור ההישארות בהם גבוה מ-50%.

    במשרדים קטנים, ממגוון סיבות שונות – שיעורי ההישארות של מתמחים לרוב נמוכים יותר.

    תיקים גדולים ומעניינים

    באופן כללי ניתן לומר משרדים גדולים מתעסקים בתיקים גדולים, מתוקשרים ומעניינים יותר ממשרדים קטנים. עבודה על תיקים מסוג זה, הנה מעניינת יותר, ומקנה למתמחה תהליך למידה מעמיק יותר.

    ככלל, ניתן להצביע על שתי סיבות מרכזיות לכך שתיקים גדולים ומורכבים מתרכזים בעיקר במשרדים הגדולים. ראשית, תיקים או עסקאות מורכבים, דורשים טיפול על-ידי כוח אדם רב, מהסוג המצוי רק במשרדים הגדולים. שנית, משרדים גדולים מציעים שירותים במגוון תחומים משפטיים, ולכן מאפשרים ללקוחות גדולים שירות במתווה של “One stop shop”, בניגוד למשרדים קטנים, אשר לרוב מתמקדים רק בתחום ספציפי.

    למשרד גדול יש "שם" גדול

    לאחר ההתמחות ומעבר מבחני הלשכה, עורכי דין שלא נשארו במשרד בו התמחו יצטרכו לחפש עבודה אחרת. כמו שבראיונות להתמחות עצמה ניסיון תעסוקתי רלוונטי, חברות בכתב העת או ניסיון כעוזר מחקר מהווים "תו איכות" שמקל על המראיין לזהות את מעלותיו של המרואיין, כך התמחות במשרד גדול ומפורסם, שהביקוש להתמחות אצלו גבוה, וידוע שהוא משקיע בהכשרת מתמחיו משאבים רבים ודורש מהם רמה מקצועית גבוהה, מהווה "תו איכות" בשלב שלאחר ההתמחות.

    שיטות התמחות שונות

    לא כל המשרדים הגדולים עשויים מעור אחד. במשרדים שונים יש שיטות התמחות שונות, הנעות על הטווח שבין פול משרדי שבו המתמחה עובד עם כל המחלקות השונות במשרד; ועד שיטת ההצמדה שבה מתמחה עובד בצמוד לשותף מסוים ועובד בעיקר עמו ועם הצוות שלו.

    המגוון שקיים בין שיטות ההתמחות במשרדים הגדולים, מאפשר למועמד להתמחות למצוא את המשרד שפועל בשיטה שהכי מתאימה לו, ולמצות מתקופת הלמידה את המירב.

    כך למשל, ככל שמועמד להתמחות יותר בטוח באיזה סוג של עיסוק משפטי הוא ירצה להתעסק, הוא יוכל לבחור בשיטה המאפשרת לו להתמקד בתחום ספציפי, כמו שיטת ההצמדה או הפול המחלקתי. כל זאת, תוך שנשמרת לו האפשרות לשנות את דעתו בהמשך, בשל הגמישות המתאפשרת במשרד גדול. 

    מנגד, מועמד שאינו בטוח מה מושך אותו יותר, יוכל לבחור להתמחות בשיטה המאפשרת טעימות מתחומים שונים, והתמקדות בתחום ספציפי רק בשלב מאוחר יותר.

    כמובן שההבדלים שבין שיטות ההתמחות משפיעים על סגנון תהליך הלמידה שחווה המתמחה, וראוי שכל מועמד להתמחות ישקול איזה סגנון מתאים לו מבחינה אינדיבידואלית.

     מניסיון אישי אוכל לומר שבחירת שיטת ההתמחות, השפיעה רבות על הבחירות שאני לקחתי בתקופתי כמועמד להתמחות.

    בסיכומו של דבר, שנת ההתמחות היא השער שלנו למקצוע עריכת הדין. מכל הסיבות שהזכרתי, אני סבור שהתמחות במשרד גדול היא השער הטוב ביותר שניתן להיכנס ממנו אל עולם המשפט הפרקטי.

     

    הכותב הוא טרום מתמחה במשרד ש. הורוביץ, ועתיד להמשיך שם להתמחות.

    חברת קידום אתרים באינטרנט חברת קידום אתרים